23/09/2008

Osa 73: Hymyilevä Khmer























Khmerit, Punaiset Khmerit?
Pol Potin hirmuhallinto, äärimmäinen kulttuurivallankumous, totaalinen agraaritalouteen palaaminen, joukkomurhat, sisällissota, sissisota. Maamiinoja ja räjähtämättömiä amerikkalaisten pommeja. Rampoja ja äärimmäisen köyhiä ihmisiä. Rajariitoja Thaimaan kanssa.
Tämän verran Thaimaan ja Vietnamin väliin jäävästä Kambodzasta (englanniksi Cambodia) tiesimme.

Nykyään Kambodza on hieman harjoitteleva matkailukohdemaa, joka imee Lonely Planetia lukevia rastatukkaisia reppureissaajia, bussilasteittain korealaisia, kiinalaisia ja japanilaisia (buddhalaisia) turisteja ja meitä kulttuurinälkäisiä, jotka matkaamme Angkorin alueelle katsomaan ainutlaatuista Khmer -arkkitehtuuria ajalta 900 - 1200. Niin ja Lara Croft -faneja, jotka haluavat nähdä paikan, missä Tomb Raideria filmattiin. Angelina Jolie putoaa poimittuaan kukan suoraan Ta Prom viidakkotemppelin itäportista elokuvastudioon.

Sinänsä matkailu ei ole kovin uusi elinkeino khmerien maassa. Ranskan Indokiinaan kuuluneena alueen viidakoissa nähtiin jo 1800-luvun lopulla ja 1900-luvun alussa ranskalaisia arkeologeja, jotka "löydettyään" mahtavia muinaismuistoja saivat peräänsä kohta varakkaita ja seikkailuhenkisiä matkailijoita. Tuohon aikaan temppeleitä kierrettiin katsomassa norsun selässä matkaa taittaen. Kuulostaa Indiana Jones -fanille sopivalta matkakohteelta, ah?
Löytämisestä puheen ollen Ranskan de Gaullen hallituksen aikainen kulttuuriministeri oli kova poika "löytämään" muutamia Khmer -temppeleiden patsaita. Tosin hän joutui palauttamaan veistokset jäätyään verekseltään kiinni.

Khmerien valtakunta sijaitsi noin 600 -luvulta alkaen suurinpiirtein nykyisen Kambodzan ja osittain nykyisten Thaimaan ja Vietnamin alueella. Uskontona oli hindulaisuus ja kulttuurivaikutteet tulivat pääosin Intiasta. Hinayana -buddhalaisuus levisi myös Khmerien keskuuteen, vanhoista temppeleistä osa edustaa selvemmin buddhalaisuutta (Bayon) ja osa hindulaisuutta, mutta enimmäkseen kahden uskonnon piirteet ja ikonografia sekoittuvat. Temppeleiden rakentaminen yhdistetään hallitsijoihin, joista erityisesti kuningas Jayavarman VII oli merkittävä sekä rakentamisen, että valtakunnan historian kannalta. Hän ylensi itsensä jumalalliseksi kuninkaaksi ja antoi kasvot Bayon -temppelin 54:n tornin 216:lle Avalokiteshvaran salaperäisesti hymyilevälle jättiläisnaamalle (joista yksi kuvassa).

Allekirjoittanut ei voinut olla ostamatta hymyilevää Jayavarman VII:n pronssipäätä. Harjaantumattomana en osaa sanoa, milloin kyseessä on Historiallinen Buddha ja milloin Jayavarman VII. Sama henkistynyt khmeriläinen hymy. Nykyiset kambodzalaiset ovat lähes puhtaasti etnisiä khmerejä ja omaavat samanlaiset kasvonpiirteet kuin temppeleiden veistoksissa.

Kuvia matkalta on paljon! Tarinointi saa riittää, katsokaa itse.

No comments: